Metsämieli- menetelmän tarkoituksena on psyykkisten ja fyysisten voimavarojen sekä mielentaitojen vahvistaminen. Menetelmä perustuu tutkittuun tietoon luonnon hyvinvointivaikutuksista, käyttäytymistieteistä sekä tietoisuustaidoista.


Keltalehtisiä puita ja sinistä taivasta.

Luonnossa keho ja mieli pelaavat yhteen. Metsämieli- harjoittelu alkaa luonnon hyvinvointivaikutusten tunnistamisella ja luonnossa oleilulla tai siellä liikkumisella. Metsämieli koostuu läsnäolo-, rentoutus-, virkistys- , voimavara- ja mielentaitoharjoituksista. Metsämielelle voi lähteä yksin, kaksin, lähimmäisten ja työ- tai harrastusporukan kanssa.

Suomalaisen Metsämieli- menetelmän on kehittänyt  2000-luvun alussa kokenut kouluttaja ja valmentaja, kasvatustieteen maisteri Sirpa Arvonen, joka on tehnyt valmennustyötä terveys- ja luontoliikunnan sekä hankkeiden ja organisaatioiden kehittämisen parissa jo yli 30 vuoden ajan. 


Luonnon hyvinvointivaikutukset

  • 5 min hengitys tasaantuu, kun kortisolin määrä vähenee
  • 10 min syke, verenpaine, hengitystiheys ja stressihormonitasot laskevat
  • 20 min mieliala kohenee
  • 60 min tarkkaavaisuus lisääntyy
  • 2 h elimistön puolustusmekanismit elpyvät
    (Leen ym. 2010)

Luonto on kokonaisvaltaisesti, fyysistä, psyykkistä ja henkistä terveyttä huoltava liikuntapaikka.  

Lue enemmän Metsämieli-menetelmästä